Po deseti letech dominování segmentu levných kompaktních SUV s modelem Duster Dacia plánuje uvést na trh cenově dostupné SUV s názvem Dacia Bigster pro velké rodiny. S kódovým označením Dacia R1310 půjde o vstup značky do oblíbeného evropského segmentu rodinných SUV, ovšem s všestrannými sedadly ve třech řadách. Počítejte s tím, že to bude rozpočtová alternativa a dejte kočku mezi holubice pro VW Tiguan prostor, Škoda Kodiaq , Renault Austrálie, Ford Kuga a Nissan X Trail .
Dacia představila Bigster jako koncepční vůz v lednu 2021 při oznámení strategie Renaulution. Interiér, motory a platforma příští vlajkové lodi SUV by se od Mk III lišily jen nepatrně Dacia Duster diferencovat, který má být spuštěn v roce 2024. Bigster by poté byl jeho druhým třířadým vozem Dacia Jogger .
Exteriér Dacia Bigster
Dacia uvedla, že Bigster SUV je dlouhý 4,6 m, čímž se řadí do segmentu nejprodávanějších SUV na světě. Vzhledem k tradici Dacie držet se přísného seznamu nákladů by však produkční model byl „dostupný za cenu vozidla ze segmentu níže,“ uvedla společnost na akci Renaulution v lednu 2021.
Podle člena Worldscoop De_passage, který si je vědom budoucích modelů z Rumunska, bude Dacia Bigster dostatečně větší než zcela nový Duster. V příspěvku na fóru De_passage říká, že třířadý model bude o 215 mm delší, přičemž rozvor bude o 45 mm. Zatímco přední převis bude mít stejnou výšku jako u Dusteru nové generace, zadní převis bude pravděpodobně viditelně delší. Šířka a výška se nemusí lišit tolik jako délka.
Společnost také popsala Daciu Bigster jako „prostorné, robustní“ SUV, které zvládne „otevřené a prašné silnice“. Uniklé patentové obrázky na Autofacil ukazují, jak pravdivý by mohl být produkční model konceptu. Nabízí hladké povrchy, čisté linie, futuristicky vypadající přední masku s LED světlomety a DRL a vysoký vzpřímený postoj – a skrývá své označení cenově dostupné SUV.
Vnitřní
Dacia slibuje v Bigsteru „velmi prostorný“ interiér s velkorysými vnějšími rozměry pro nepřehlédnutelný vzhled na silnici. Značka se zaměří na „autentičnost“ designu: nebude chybět chrom ani imitace hliníku a na vnější ochranné panely budou použity surové recyklované plasty.
Zatímco USP Dacie Bigster bude jejím elektrifikovaným pohonným ústrojím a schopností nabídnout komfort na dlouhé vzdálenosti, očekáváme také použitelná sedadla třetí řady, díky nimž bude bezpochyby praktičtější. Je možné, že Bigster bude k dispozici v konfiguracích pro 5 a 7 sedadel, ale některé země mohou mít druhou možnost jako jedinou možnost.
Zajímavé je, že design budoucích modelů Dacie bude ovlivněn bývalým šéfem designu Aston Martin Milesem Nürnbergerem, který se k Dacii připojí jako ředitel designu od září 2021. Šéf designu DBX jako takový pravděpodobně nasměruje Dacii k atraktivnějším vozům, přičemž hlavním tahounem budou nový Duster a Dacia Bigster.
✓ Můžete také zkontrolovat:
Podle zprávy ze 17. ledna 2022 generální ředitel Denis le Vot řekl, že Dacia nepřežene seznam vybavení a zajistí, že se značka bude držet svého étosu poskytovat dostupnou mobilitu. Generální ředitel řekl, že SUV nebude mít technologii, kterou „nikdo skutečně nepoužívá“, a proto bude cena „mnohem, mnohem nižší“.
Dacia v průzkumu zjistila, že 78 % britských řidičů chce ve voze pouze základní technologie. Parkovací senzory, zadní kamera, satelitní navigace, DAB rádio a Bluetooth jsou podle výsledků průzkumu jedny z nejčastěji používaných technologií. Tyto funkce již společnost nabízí ve svých vozech. Pokročilé funkce, jako je Wi-Fi v autě a automatické parkování, většina britských řidičů nepoužívá. Tak málo využívanou špičkovou výbavu nečekejte ani v budoucích modelech Dacie, včetně Bigsteru.
Specifikace
Pokud ne aktuální 1,6litrový motor E-Tech clio Dacia Bigster Hybrid by mohla být vybavena 1,8litrovým zážehovým motorem „HR18“, který běží v Atkinsonově cyklu pro nízkou spotřebu paliva, uvádí L’argus. Motory s Atkinsonovým cyklem jsou optimalizovány pro účinnost na úkor výkonu při nízkých otáčkách a jsou vhodné pro hybridy, protože elektromotor(y) poskytují dostatečný výkon při nízkých otáčkách. Navíc chystaná norma Euro 7 pravděpodobně učiní elektrifikaci nevyhnutelnou, alespoň u tohoto modelu.
Dacia by mohla nabídnout tento motor v samonabíjecích a dobíjecích/plug-in hybridních variantách pro snížení emisí. Plug-in hybridní varianta by mohla mít dojezd EV 30 až 35 mil v cyklu WLTP. Dokonce i základní konfigurace by mohly přijít s technologií mild hybrid. Díky platformě CMF-B Renault Group dává smysl pouze to, že Dacia Bigster bude mít hybridní pohon Renault E-Tech.
bezpečnost
Zatímco očekáváme, že Bigster a nový Duster přijdou s řadou standardních bezpečnostních prvků včetně airbagů, ABS, kontroly trakce, brzdového asistenta a ochrany chodců, mimo jiné, produktový manažer Dacia Jogger Andreea Guinea řekl v rozhovoru pro Autocar v září 2021. že značka nebude stíhat hvězdy Euro NCAP. 5hvězdičkové výsledky Euro NCAP získávají vozy vybavené pokročilou elektronikou, senzory a kamerami, a proto jsou často drahé. Dacia je především o cenové dostupnosti, takže od Bigsteru nečekejte 5hvězdičkové hodnocení, jak společnost navrhovala.
Cena a datum vydání
Očekává se, že Bigster se začne prodávat ve Velké Británii v první polovině roku 2025. Základní model Dacia Bigster by podle zprávy mohl zákazníky stát kolem 24 000 eur. Vrcholná hybridní varianta Dacia Bigster s minimálně 140 k by mohla stát kolem 36 000 eur a udržet si tak cenový rozdíl 20 až 30 procent oproti běžným SUV.