The Hyundai Kona 2023 je technicky crossover, ale řídí se jako hatchback a to je kompliment. Nenajdete mnoho nákladového prostoru, ale cenově dostupný a šťastný charakter modelu Kona je snadné ocenit.

Co je nového?
- Technologický balíček již není dostupný na lince N
- Upozornění na mrtvý úhel a Cross Traffic Alert (a brzdový asistent) nyní standardně u všech modelů
- Elektricky ovládané sedadlo řidiče a přední elektricky ovládaná okna s funkcí automatického zvedání a spouštění z výbavy SEL
Náš názor Hyundai Kona 2023
Hyundai Kona je sympatický, subkompaktní crossover, který zaujme především skvělou jízdní dynamikou. Pro ty, kteří se obávali, že by se étos hot-hatch mohl stát obětí crossoverového věku, už se nebojte.

Základní motor nenadchne, ale ovladatelnost Kony je živá a naklánění karoserie je minimální. Odpružení je možná na některé chutě příliš pevné, ale při jízdě kaňonem je to velká zábava. Pro opravdové fanoušky hot hatch je divoká Kona N tou správnou vstupenkou.
Kona přesvědčuje směsí techniky, výbavy a kvality, na kterou je Hyundai zvyklý. Je to levnější než jeden Honda HR-V nebo Mazda CX-30 a za tu cenu dobře vybavené. Letošní technická vylepšení činí balíček ještě atraktivnějším. Loňský model vyhrál cenu IntelliChoice za nejlepší celkově.

Hlavní nevýhodou je praktičnost. Většina konkurentů Kony nabízí více nákladového prostoru a prostoru pro nohy vzadu je málo. Trochu moc tvrdého plastu je použito i v interiéru. Tyto hříchy nestačí k tomu, aby Kona vyřadila z naší přízně, ale brání jí v ovládnutí této třídy.
výkon a spotřeba paliva
Hyundai Kona 2023 bude nabízen ve čtyřech úrovních výbavy. S výjimkou Kona N jsou všechny modely k dispozici s pohonem předních nebo všech kol.
Verze SE a SEL přicházejí s 2,0litrovým čtyřválcovým motorem, který produkuje pouhých 147 koní a 132 lb-ft. To je na třídu poměrně málo, ale je na úrovni podobně velkých Kia Soul . Spotřeba paliva začíná na působivých 30/35 mpg (město/dálnice) s pohonem předních kol.

Modely N Line a Limited jsou vybaveny 1,6litrovým přeplňovaným čtyřválcovým motorem, který zvyšuje výkon na 195 koní a 195 lb-ft. Účinnost je téměř identická se základním motorem při 29/35 mpg. V testu Kona N Line s pohonem všech kol zrychlila na 100 km/h za 7,3 s.
Sportovní Kona N je k dispozici pouze s pohonem předních kol, ale je to překvapivě zábavné. Jako nástupce Velosteru N zdědila Kona N svůj 2,0litrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 276 koní a 289 lb-ft. Když jsme byli na závodní dráze s Konou N, naměřili jsme 5,3 sekundy pro sprint z 0 na 100 km/h. Veškerý tento výkon jde na úkor účinnosti, která klesá na 20/27 mpg.
✓ Můžete také zkontrolovat:
asertivita
Kona N se pohybuje na tenké hranici mezi hatchbackem a sportovním crossoverem, ale ať už Hyundai kategorizujete jakkoli, je to solidní výkon.

Nejbližšími konkurenty Kona N jsou malé, rychlé crossovery Mini Clubman JCW a Countryman JCW. V cenovém měřítku Kona N konkuruje Mercedes-AMG GLA45. Dynamicky dokáže Kona N držet krok se všemi třemi konkurenty, ale je o několik tisíc eur levnější.
Kona N je stejně rychlá jako VW GTI nebo A Honda Civic Type R . Je levnější než tyto a má větší nosnost než oba.

Bezpečnostní hodnocení a vlastnosti
Kona si vedla dobře v nárazových testech IIHS i NHTSA. Pro rok 2023 je nyní systém varování před mrtvým úhlem součástí standardní výbavy všech úrovní výbavy. Nechybí ani automatické nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu a sledování pozornosti řidiče. Adaptivní tempomat a automatická dálková světla jsou volitelné u modelů SEL a standardně u modelu Kona Limited.
nákladový prostor a interiér
Kona je malá i na subkompaktní crossover. V porovnání s lahůdkou kia Soul, Kona zaostává v prostoru pro nohy a nákladovém prostoru.
Nákladový prostor (za první/druhou řadou):
- Kona: 45,8/19,2 kubických stop
- Duše: 62,1/24,2 kubických stop
Prostor pro nohy (první/druhá řada):
- Kona: 41,5/35,1 palce
- Jádro: 41,1/38,8 palce
technika
Základní Kona je vybavena 8,0palcovým dotykovým displejem, 10,3palcový dotykový displej je k dispozici až od dalšího vyššího stupně výbavy. Pokud si vyberete úrovně výbavy N Line, Limited nebo N, je součástí balení 10,3palcový dotykový displej. Navigace a kompatibilita s chytrými telefony jsou již integrovány a obě řady sedadel mají USB porty. Bezdrátové nabíjení a zvuk Harman Kardon jsou funkcemi řady N Line. Modely N Line, Limited a N jsou vybaveny 10,3palcovým digitálním sdruženým panelem přístrojů řidiče.

Doporučená úprava
Žebříček výbavy Kona nyní zahrnuje pět úrovní: SE, SEL, N Line, Limited a N. Ceny se pohybují od necelých 20 000 eur do více než 35 000 eur. Kona N v nejvyšším stupni výbavy cílí především na nadšence do výkonu a je tak dobrá, že Volkswagen GTI by si na něj mělo dát pozor.
S přidanou bezpečnostní výbavou v letošním roce je ještě méně důvodů, proč se rozhodnout pro vyšší stupně výbavy. Základní model SE nabízí dobrou hodnotu za peníze, pokud si ceníte klidného stylu jízdy. Pro kupující, kteří chtějí trochu více šmrnc, je N-Line dobrou kombinací výkonu a ceny.