Lotus Eletre 2024: Technická data, ceny, změny

Lotus

Lotus Eletre 2024 je pro legendárního britského výrobce automobilů velmi speciální vůz. Jde o první čtyřdveřový rodinný vůz značky, na ženevském autosalonu v roce 2006 vzbudil rozruch konceptem APX (Aluminium Performance Crossover). Eletre je také druhým elektromobilem Lotusu po působivém, ale velmi drahém hyper EV Evija. Lotus oznámil, že první dodávky Eletre v Evropě začnou v létě 2023 a knihy objednávek pro americké kupce jsou již otevřeny začátkem roku 2024.

„Víme, že dvoumístná sportovní auta nejsou pro každého, ale neuvěřitelný zážitek z jízdy v Lotusu by měl být,“ řekl Mike Johnstone, viceprezident a obchodní ředitel Lotus Group. „Eletre je pro značku přirozeným krokem vpřed a vzrušujícím krokem, protože Lotus se snaží nabízet nejlepší možný výkon bez ohledu na segment, ve kterém se vůz prodává.

Lotus Eletre 2024: co je nového?

Zcela nový Lotus Eletre není obyčejný crossover nebo SUV. Zkosené čelní sklo, prudce se svažující linie střechy a aerodynamicky vylepšené „porézní“ aktivní aero prvky – to vše ukazuje na vysoce výkonné elektrické SUV. Stojí na zakázkové platformě EPA (Electric Premium Architecture), na níž budou vycházet minimálně další dvě elektrická SUV a budoucí elektrický sporťák od značky založené zesnulým Colinem Chapmanem. Podvozek je ze 43 procent vyroben z hliníkové slitiny pro úsporu hmotnosti a zvýšení tuhosti, zatímco dveře a třídílná kapota jsou vyrobeny z hliníku pro další snížení hmotnosti.

Podvozek Eletre tvoří hliníková víceprvková náprava na přední a zadní nápravě. Je vybaven dvoukomorovými vzduchovými pružinami a elektronicky řízeným tlumením, které upravuje rychlost tlumení 500krát za sekundu, takže se Eletre na silnici chová jako skutečný Lotus. Je to také první sériově vyráběný Lotus s elektromechanickým posilovačem řízení, aktivním řízením zadních kol a volitelným 48voltovým systémem aktivní stabilizace náklonu pro větší stabilitu v zatáčkách.

Přes veškerou touhu dobývat zůstává Eletre skrz naskrz praktický. Dokáže táhnout až 4 960 liber, má prostorný zavazadlový prostor za zadními sedadly a 46litrový kufr. Pokud potřebujete táhnout více, na střešních nosičích unesete až 200 liber.

Dvoumotorový pohon všech kol

Lotus Eletre s úpravou Euro je nabízen ve třech variantách: Eletre, Eletre S a Eletre R. Všechny jsou vybaveny duálními elektromotory, 800voltovou elektrickou architekturou a vysokoenergetickou lithium-iontovou baterií o kapacitě 112 kWh. Základní verze Eletre a Eletre S mají jednostupňovou převodovku, která umožňuje plné využití výkonu 603 k a 524 lb-ft točivého momentu – vynikající hodnoty pro sportovní a praktické elektrické SUV pro celou rodinu.

Eletre R má dvourychlostní převodovku, která umožňuje rychlejší akceleraci a delší dojezd. Model R se také může pochlubit výkonem 905 k a točivým momentem 727 lb-ft – astronomická čísla, která zahanbují ostatní superrychlá SUV.

✓ Můžete také zkontrolovat:

Jak rychlý je Lotus Eletre 2024?

Základní Eletre a Eletre R sprintují z klidu na 60 km/h za 4,5 sekundy a dosahují maximální rychlosti 160 km/h. Hotrod Eletre R zrychlí na 60 km/h za 2,95 s a dosahuje maximální rychlosti 265 km/h.

Série Lotus Eletre

Lotus tvrdí, že základní Eletre a Eletre S dosahují 373 mil na plné nabití v testovacím cyklu WLTP, zatímco Eletre R dosahuje 304 mil. EPA ještě Eletre netestovala, ale evropské hodnocení rozsahu by nám mělo dát představu. Podle našich odhadů by Eletre mohla ujet 310 mil v cyklu EPA, zatímco Eletre R by měla urazit asi 250 mil, než vybijí baterie.

A když se vybijí baterie, Eletre má na palubě 22kW AC nabíječku, která baterie dobije za přibližně šest hodin. 800voltová elektrická architektura je navíc kompatibilní se stejnosměrným rychlým nabíjením až 350 kW, což umožňuje nabití na 10 až 80 procent za 20 minut.

Digitální kokpit

Lotus Eletre 2024 má silnou obrazovku a vysoce digitalizovaný kokpit, jak se sluší na moderní elektrické vozidlo. Středem pozornosti je ultratenký 15,1palcový dotykový displej infotainmentu poháněný dvěma čipy Qualcomm 8155 Snapdragon, 12GB RAM, 128GB úložištěm, grafikou Unreal Engine a operačním systémem Lotus Hyper OS. Standardní výbavou je také 12,6palcový digitální přístrojový štít a 29palcový head-up displej (HUD). Cestující vpředu i vzadu mají navíc k dispozici dotykové obrazovky pro ovládání přehrávače médií, klimatizace a dalších.

Lotus nabízí pro Eletre dva audiosystémy. Standardním systémem je systém KEF Premium Surround s 15 reproduktory, zatímco volitelný audiosystém KEF Reference 2 160 W má 23 reproduktorů a 3D prostorový zvuk. Mezi další prvky výbavy patří digitální zpětné zrcátko, stmívatelná panoramatická skleněná střecha, výsuvný senzor LIDAR nad čelním sklem a aktivní zadní spoiler.

Technologie aktivní bezpečnosti

Lotus Eletre 2024 je vybaven sedmi HD kamerami, čtyřmi senzory LIDAR, šesti radarovými senzory a dvanácti ultrazvukovými senzory pro zajištění 360stupňového pohledu na své okolí. Mezi standardní systémy aktivní bezpečnosti patří adaptivní tempomat, dálniční asistent, systém varování před kolizí, informace o dopravních značkách, varování před přejezdem, asistent změny jízdního pruhu a varování před opuštěním jízdního pruhu. Inženýři Lotusu využívají sílu značky k vývoji nejmodernějších bezpečnostních systémů vozidel.

Lotus Eletre 2024 MSRP

Ceny za Lotus Eletre 2024 začínají na 89 500 GBP ve Spojeném království a 95 990 EUR ve zbytku Evropy.

Fotografie a zdroj: Lotus Cars.

Jak užitečná je publikace?

Kliknutím na hvězdičku ohodnotíte!

Průměrné hodnocení 5 / 5. Počet hodnocení: 1

Zatím žádné hodnocení. Buďte první, kdo ohodnotí.