Když výkonnostní inovátoři v Mercedes-AMG oznámili své plány na odhalení svého prvního hybridního vozidla E Performance, očekávali jsme velkolepý cestovní sportovní vůz, jako je SL nové generace, nebo možná superauto jako Mercedes-AMG One. Jak se ukázalo, prvním hybridním výkonným vozidlem od Mercedes-AMG je čtyřdveřový sedan založený na čtyřdveřovém GT.

Mercedes-AMG GT 63 2023 SE Performance je hybridní velký cestovní sportovní sedan. Na rozdíl od tradičních hybridů však Mercedes využívá hybridizaci ke zvýšení výkonu a přivedení výkonu Formule 1 na silnice. Výsledek není nic menšího než velkolepý.

„S novým Mercedes-AMG GT 63 SE Performance přenášíme DNA naší značky do elektrifikované budoucnosti,“ říká Philipp Schiemer, generální ředitel Mercedes-AMG GmbH. “Jdeme svou vlastní technickou cestou, díky které je AMG vždy tak speciální a žádoucí.”
Mercedes-AMG GT 63 2023 SE Performance: Hybridní technologie Formule 1
Uděláme, co bude v našich silách, aby to bylo snadné, protože mluvit o voze Mercedes-AMG je jako číst technický plán pokročilého, futuristického stroje. Nejnovější Mercedes-AMG GT 63 SE Performance vychází ze zjištění Mercedes-AMG Petronas Formula One Team, týmu F1 sedminásobného mistra světa Sira Lewise Hamiltona.

Je vybaven 4,0litrovým zážehovým motorem V8 přeplňovaným dvěma turby vpředu a jediným elektromotorem vzadu. Zážehový motor produkuje 639 koní a 664 lb-ft točivého momentu, přičemž druhý je dostupný mezi 2 500 a 4 500 ot./min. Elektromotor umístěný vzadu poskytuje výkon 204 koní a 236 lb-ft. točivého momentu.

Mercedes-AMG GT 63 SE Performance má kombinovaný výkon 843 koní a ohromující točivý moment 1 033 lb-ft. Benzinový motor má devítistupňovou automatickou převodovku MCT, zadní elektromotor pak dvoustupňovou automatizovanou převodovku s elektronickým samosvorným diferenciálem.


Zadní elektromotor je připojen přímo k zadním kolům pro okamžitou odezvu na plyn. I přes tuto složitost vyvinul Mercedes-AMG plně variabilní pohon všech kol s mechanickým spojením přední a zadní nápravy přes kardan a hnací hřídele předních kol.

✓ Můžete také zkontrolovat:
Jak rychlý je Mercedes-AMG GT 63 SE Performance?
S výkonem 843 koní a vysokým točivým momentem je Mercedes-AMG GT 63 SE Performance rychlejší než ďábel. Mercedes-AMG udává zrychlení z 0 na 60 mph za 2,9 sekundy a z nuly na 125 mph za méně než 10 sekund. A co víc, automobilka tvrdí, že mohutné zrychlení vydrží až do maximální rychlosti 196 mph, což je skutečně ohromující.


Může jet v plně elektrickém režimu?
Ano, ale jen na sedm mil, přesně tolik, abyste ráno nevzbudili sousedy, když vyrážíte ve svém hybridním Mercedesu V8. GT 63 SE Performance má skromný 6,1 kWh akumulátor namontovaný v blízkosti elektromotoru. Může být malý, ale baterie s vysokou hustotou umožňuje nepřetržitý výkon 70 kW a špičkový výkon 150 kW po dobu 10 sekund.


Jak jste si pravděpodobně všimli, Mercedes-AMG si vybral tuto baterii pro její nízkou hmotnost (196 liber) a rychlé dodání energie, nikoli pro nejvyšší možný plně elektrický dojezd. Pokud si myslíte, že je to nepřijatelné, pak vám nic nebrání pořídit si Toyotu Prius Prime.


Pokud baterii dojde šťáva, můžete ji nabít pomocí vestavěné 3,7 kW AC nabíječky přes nabíjecí stanici, nástěnnou skříň nebo běžnou domácí zásuvku. Baterie jsou jednotlivě chlazeny nevodivou kapalinou, aby byla zajištěna optimální dodávka energie, když ji nejvíce potřebujete.
Sedm jízdních režimů
Kolik jízdních režimů skutečně potřebujete v hybridním vozidle GT? Jak se ukázalo, odpověď není menší než sedm. Mercedes-AMG GT 63 E Performance startuje v elektrickém režimu tiše a motor má dostatečnou hybnost, aby vůz zrychlil až na 80 km/h z nuly. Pokud zadní kola prokluzují, může systém AWD přenášet točivý moment elektrického pohonu na přední kola, aniž by probouzel motor.


Další na řadě je režim Comfort, který umožňuje čistě elektrickou jízdu při nízkých rychlostech a hybridní provoz na dálnici. V režimu Sport pracují motor V8 a elektromotor v tandemu, zatímco režim Sport+ dává elektromotoru větší sílu. Když se však ocitnete na prázdné závodní dráze, režim Race nastaví všechny algoritmy na maximální útok, zatímco elektromotor v zadní části vozidla poskytuje plnou elektrickou asistenci.

Režim Slippery navíc snižuje výkon a nutí hnací ústrojí poskytovat plochou křivku točivého momentu. A konečně, v režimu „Individual Driving“ si můžete přizpůsobit převodovku, podvozek, řízení a výfukový systém.
Vzduchové odpružení a keramické brzdy
Mercedes-AMG GT 63 2023 SE Performance má vícekomorové vzduchové odpružení s AMG Ride Control+ a dva přetlakové ventily: jeden ventil ovládá tlumení odskoku, druhý kompresní. Výsledkem je plně variabilní vzduchové odpružení, které může jízdní chování podle potřeby zpevnit nebo změkčit.

Můžete mít tolik hybridního výkonu, kolik chcete, ale všechen ten výkon není ničím, pokud jej nemůžete okamžitě zastavit. U tak velkého vozidla, jako je Mercedes-AMG GT 63 SE Performance, jsou karbon-keramické brzdy se šestipístkovými brzdovými třmeny vpředu a jednopístkovými vzadu zásadní. Karbonové brzdové kotouče mají rozměr 17 x 2 palce vpředu a 15 x 2 palce vzadu a zajišťují spolehlivou brzdnou sílu.
Cena a dostupnost
Nejnovější hybridní Mercedes-AMG GT 63 SE Performance Hybrid dorazí do amerických prodejců koncem roku 2022 jako model pro rok 2023. Cena, detaily výbavy a oficiální americké specifikace se teprve uvidí, ale nepochybujeme, že toto auto bude stát šest čísel.