MINI Cooper Electric 2024: ceny, spotřeba, technická data

Kultovní MINI Hatch brzy vstoupí do své páté generace. Přípravy na aktualizaci modelu jsou v plném proudu. BMW Group odhaluje první fotografie a detaily a vybraným novinářům umožňuje svezení v prototypech. Vše o druhé generaci MINI Electric (MINI Cooper Electric) 2024.

Jméno a rodina

Dvoudveřové a čtyřdveřové MINI se oficiálně jmenuje MINI Hatch, ale v příští generaci bude představeno jako MINI Cooper. V současné době používá MINI název Cooper pro všechny čtyři modely: Hatch, Cabrio, Clubman a Countryman.

Budoucí modelová řada MINI Cooper se bude skládat ze tří modelů: dvoudveřového hatchbacku, dvoudveřového hatchbacku a dvoudveřového kabrioletu. Pouze dvoudveřový MINI Cooper, který je popsán v tomto článku, bude k dispozici jako elektromobil.

Design

Nová generace MINI Electric (kódové označení MINI J01) zůstane stejně jako její současný předchůdce dvoudveřovým hatchbackem. Dne 3. dubna 2023 byly po celém světě zveřejněny fotografie nezakrytého MINI Cooper 2024, které plně odhalují jeho exteriér. V návaznosti na tento únik BMW Group odhalilo exteriér nového elektromobilu.

MINI Cooper 2024 si zachovává oblíbené kouzlo svého předchůdce a jeho silniční rozměry. Kapota je nižší a přední část se zužuje směrem dovnitř, což by mělo zlepšit aerodynamiku. Díky odstranění přívodu vzduchu na kapotě, který byl u předchozího modelu stále přítomen, vypadá vůz úhledněji a kapota je relativně kratší. Jedná se o první MINI bez vyčnívající kapoty od obnovení značky BMW Group v roce 2001.

Charakteristické kulaté světlomety mají nejen známá kulatá couvací světla na okraji, ale také dvě vodorovná, šikmá couvací světla uvnitř. Nová osmiúhelníková mřížka chladiče nemá chromované okolí, protože MINI od nového elektrického hatchbacku od chromu zcela upustilo. Nový nárazník nemá boční vstupy vzduchu, a působí tak úhledněji.

Boční profil je téměř totožný, ale vypadá úhledněji, protože kliky dveří jsou zapuštěné, nikoliv zapuštěné, a chybí lišty podběhů kol. Všimněte si také absence bočních průzorů. Podle našeho názoru vypadají podlouhlá zpětná zrcátka poněkud zvláštně a nejsou atraktivním vylepšením oproti mírně zaobleným zrcátkům předchozího modelu.

Vzhledem k tomu, že MINI Cooper 2024 je elektromobil na míru, což u předchozího modelu nebylo, má delší rozvor a kratší přední převis. Rozvor je delší přibližně o 40 milimetrů (současný model: 2495 mm), rozchod kol je širší.

Kola z hliníkové slitiny

Kola z lehké slitiny vypadají větší než u předchůdce a očekává se, že budou mít průměr nejméně 45,7 cm. Od roku 2024 plánuje BMW Group používat pro všechny modely MINI (a BMW) výhradně ekologická hliníková kola. Výrobou těchto kol pomocí stoprocentně ekologické elektřiny lze ročně ušetřit až 500 000 tun emisí CO₂. Od roku 2021 BMW Group odebírá hliník vyráběný výhradně pomocí solární energie v Dubaji ve Spojených arabských emirátech. Společnost zpracovává hliník ve slévárně lehkých kovů v závodě v Landshutu.

Záď nového elektrického MINI poznáte už z dálky podle nových, štíhlejších a téměř trojúhelníkových zadních světel. Přes celou šířku zadních dveří se táhne silný ozdobný pás, který spojuje zadní světla.

Barvy

MINI Cooper Electric je k dispozici v různých barvách, včetně několika zářivých odstínů. Mezi plánované barvy patří Sunny Side Yellow, Ocean Wave Green, Chilli Red II, Icy Sunshine Blue, Blazing Blue, Indigo Sunset Blue, British Racing Green, Midnight Black a Nanuq White.

Vnitřní

Interiér nové generace MINI Cooper Electric nabízí typické uspořádání MINI, ale s výraznou změnou designu. MINI zvolilo minimalistický přístup a dodalo vozu elegantní, úhledný a prestižní vzhled. Výhodou by měli být zejména technicky zdatní zákazníci, protože očekáváme, že více ovládacích prvků bude digitálních.

Přístrojová deska

Přístrojová deska má menší objem a konkávní povrch v horní části. Mimořádně široká větrací lišta na straně spolujezdce zdůrazňuje plochý a štíhlý vzhled přístrojové desky. Integrované osvětlení na straně řidiče a spolujezdce zdůrazňuje high-tech charakter vozidla. Ambientní osvětlení vyzařuje jemné světlo ve spodní části přístrojové desky a také za reproduktory ve dveřích a loketními opěrkami dveří. Kliky dveří jsou nyní obdélníkové a mají kompaktní tvar, který odpovídá novému tématu interiéru.

Na středové konzole se nacházejí přepínače pro volbu převodových stupňů a jízdních režimů a další fyzické ovládací prvky. Pod nimi se nachází podložka pro chytrý telefon se dvěma porty USB typu C a případně i bezdrátovou nabíjecí stanicí. Ve voze není žádný přístrojový panel, pouze velký projekční displej. Střed interiéru tvoří plovoucí dotyková obrazovka ve tvaru toaletního zrcátka.

Zobrazit

V oznámení z 10. května 2023 BMW Group prozradila, že centrální displej je kulatý OLED s úhlopříčkou 240 mm. Jak je vidět na obrázcích, kombinuje funkce sdružených přístrojů, cestovního monitoru, informačního a zábavního systému a klimatizace. Uživatelské rozhraní je přehlednější a trojrozměrnější. Kulatý rámeček nyní dává smysl, protože celá jeho plocha je využita pro displej a není pouze dekorativním prvkem jako u předchozího modelu.

Teploty obou klimatických zón (FL a FR) se zobrazují na okraji na příslušné straně. Spike, anglický buldoček, promění používání informačního a zábavního systému v zábavu a bude fungovat jako interaktivní osobní asistent, podobně jako to používá Nio ve svém elektromobilu NOMI, ale bez vlastního elektronického displeje. Přepínač Experience umožňuje zákazníkovi vybrat si uspořádání centrálního displeje ze čtyř režimů: Basic, Balance, Out of Time a Personal. V režimu Personal si zákazník může nastavit vlastní obrázek na pozadí, podobně jako tapetu na chytrém telefonu.

Kompaktní mapové menu ve spodní části obrazovky umožňuje řidiči volit ovládání klimatizace, navigaci, telefonní hovory a další funkce. Obsahuje také tlačítko domů. Pod touto kompaktní mapovou nabídkou se nachází vodorovná čára podobná systému iOS, která může uživateli sloužit jako alternativa domovského tlačítka; přejetím po této čáře směrem nahoru se systém dostane na domovskou obrazovku. V horní části displeje se zobrazují důležité jízdní informace, jako je rychlost, rychlostní limit, převodový stupeň a zbývající dojezd, které lze vždy aktivovat, i když displeji dominuje jiná hlavní funkce.

✓ Můžete také zkontrolovat:

Volant

Očekává se, že si kupující budou moci vybrat ze dvou volantů. Standardní volant bude dvouramenný, zatímco volitelný volant bude tříramenný s unikátním látkovým potahem, který slouží jako další paprsek, jak je vidět na obrázcích výše. Loketní opěrky jsou integrovány do sedadel, jak je vidět na obrázku níže. Není třeba dodávat, že nikde nebude žádný chrom. Místo toho jsou v celém interiéru použity stříbrné akcenty, které vytvářejí podobný lesklý kovový vzhled.

Interní kamera

MINI Cooper Electric bude prvním vozem BMW s integrovanou kamerou, která umožní řidiči a spolujezdci pořizovat fotografie hlasovým příkazem nebo dotykem. Hlavním účelem kamery je poskytnout zákazníkům další úroveň bezpečnosti. Umožní jim kontrolovat interiér vozu na dálku prostřednictvím aplikace MINI. Očekává se, že kamera se aktivuje při aktivaci systému proti krádeži vozidla.

Platforma a funkce

Platforma na míru pro elektrická vozidla

Nová generace MINI Cooper Electric je založena na speciální platformě pro elektromobily vyvinuté společně s čínskou společností Great Wall Motor. Ve srovnání se současným modelem umožňuje tato speciální platforma větší prostor v interiéru a kompaktnější vzhled. Jak již bylo zmíněno, motor je menší a rozvor je delší.

Možnosti

Zpočátku budou k dispozici dvě varianty dvoudveřového MINI Cooper EV: E a SE. Cooper E má baterii o kapacitě 40 kWh a motor o výkonu 181 k, Cooper SE má baterii o kapacitě 54 kWh a motor o výkonu 215 k. Později se objeví i verze Cooper JCW se stejnou 54kWh baterií a výkonnější pohonnou jednotkou, která vyprodukuje přibližně 250 koní.

Stephanie Wurstová, šéfka značky MINI ve společnosti BMW Group, řekla časopisu Autocar, že dojezd dvoudveřového MINI Cooper EV bude začínat na 386 kilometrech, přičemž dražší konfigurace nabídne “dvojnásobný dojezd při stejné velikosti baterie”. Vzhledem k tomu, že v současnosti prodávané MINI Electric splňuje požadavky WLTP/EPA na dojezd 230/183 km, verze SE nástupnického modelu by mohla mít podle WLTP/EPA dojezd kolem 466/370 km.

Aspekt/specifikace Základní verze Horní varianta
Kapacita baterie 40 kWh 54 kWh
Předpokládaný dojezd (neoficiální, WLTP) 386 km Je to asi 466 km
Elektřina 181 HP. 215 HP.

Předpokládané technické údaje modelu MINI Electric 2024.

Thomas Becker, viceprezident pro udržitelnost a strategii mobility BMW Group, říká, že společnost se neobává krátkého dojezdu elektromobilů MINI. Mnoho zákazníků MINI žije ve městech a na předměstích a nemusí nutně cestovat tisíce kilometrů. Své MINI používají k cestě do práce. Kromě toho tito zákazníci již pravděpodobně mají model s delším dojezdem jako své hlavní vozidlo pro cesty na dlouhé vzdálenosti.

Maximální rychlost

Podle Geigera bude elektronicky omezená maximální rychlost nové generace elektrického MINI vyšší než maximální rychlost současného modelu, která činí 150 km/h.

Nižší těžiště

Inženýr MINI Klaus Bramer vysvětlil, že nové MINI Electric má nižší těžiště, díky čemuž je vůz agilnější a hbitější. Nové MINI je také lehčí, což zlepšuje držení na silnici.

Vůz přívětivější k řidiči

Zavěšení je stejné, kombinace vzpěr McPherson (vpředu) a víceprvkového systému (vzadu). Řidiči prototypu si pochvalovali stabilitu vozidla. V příští generaci modelu bude komfortnější také elektrický posilovač řízení, řekl Bramer britskému listu.

Zcela nový systém kontroly trakce je navržen tak, aby zlepšil jízdní vlastnosti. Nová řídicí jednotka motoru je integrována do systému kontroly trakce, a protože jsou obě součásti blíže u sebe, pracuje rychleji a aktivněji než pasivně, což snižuje nedotáčivost a přenos točivého momentu na řízení. Přinejmenším na prototypu byl dojem, že nový systém nabízí lepší trakci než současný MINI Hatch s benzinovým motorem, který byl použit pro srovnání.

První dojmy

Během jízdy s prototypem pro mezinárodní média v Evropě si fanoušci a potenciální kupci mohli udělat přesný obrázek o tom, jak MINI Cooper Electric jezdí. Jízda s Cooperem EV je mnohem příjemnější než s jeho elektrickým předchůdcem. Řízení je plynulejší, ale přesnost lze ještě zlepšit a inženýři tvrdí, že na tom pracují. SE zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,7 s, což je o 0,7 s rychleji než MINI EV druhé generace. Model JCW, který bude následovat v roce 2025, bude samozřejmě ještě rychlejší.

Nové MINI Electric vám dodá více jistoty v zatáčkách, a přestože většina zákazníků s ním nebude jezdit jako chuligán na dálnici nebo se obávat, aby nedriftovalo, je důležité zmínit, že má duši skutečného MINI, i když nemá spalovací motor. Má velkou přilnavost, a pokud nechcete, aby se zadní náprava utrhla, pravděpodobně se tak stane, protože kontrola trakce a stability jsou docela dobré a udržují vůz stabilní.

Cooper Electric lze řídit pouze jedním pedálem a zastavuje bez třecích brzd. U elektromobilů je obvykle obtížné, aby měl řidič při sešlápnutí brzdového pedálu přirozený pocit, ne tak u tohoto MINI. Celkově lze říci, že připravované MINI EV nabízí větší výkon a jízdní dynamiku, a jsme si jisti, že hotový vůz bude ještě lepší.

Výroba

Nová generace MINI Cooper Electric se bude vyrábět v novém čínském závodě společnosti Spotlight Automotive Limited, společného podniku BMW Group a Great Wall Motor. Továrna ve městě Zhangjiagang v provincii Jiangsu bude mít roční výrobní kapacitu 160 000 kusů.

Dvoudveřový MINI Cooper, čtyřdveřový MINI Cooper a MINI Cooper Cabrio s benzinovým motorem se vyrábějí v britském závodě BMW Group v Oxfordu.

Datum vydání

MINI Cooper Electric bude mít premiéru na IAA 2023 v Mnichově od 4. do 10. září 2023. Nový elektromobil bude uveden na trh krátce po své světové premiéře ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 (říjen až prosinec 2023).

Dne 15. března 2023 oznámila společnost BMW Group na prezentaci pro investory, že nová generace MINI Cooper Electric bude k dispozici ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 (říjen-prosinec 2023).

Podle zprávy byli investoři výrobkem natolik ohromeni, že byli ochotni zaplatit dovozní clo vybírané kvůli jeho čínskému původu. Společnost se ve svých interních diskusích pravděpodobně obává složitých obchodních a geopolitických faktorů mezi oběma zeměmi. Nicméně to může být jediná možnost, jak udržet MINI Cooper Electric v showroomech prodejců až do druhé generace, protože výroba elektromobilů v oxfordském závodě BMW bude ukončena.

BMW získalo od britské vlády finanční prostředky na rozšíření svého závodu v Oxfordu, kde se bude vyrábět nová řada elektrických MINI. Ačkoli zatím nedošlo k žádnému oficiálnímu oznámení, investiční balík činí přibližně 12,3 miliardy korun, z čehož 1,85 miliardy korun poskytne britská vláda.

Autobrezik.cz říká

Každé páté MINI prodané v Evropě je plně elektrické vozidlo. S novým, prostornějším interiérem, výkonnější pohonnou jednotkou a konkurenceschopnou cenou bude nová generace MINI Electric věrnější kořenům značky než současný model.

Nový Cooper SE Electric bude založen na speciální platformě pro elektromobily, která nabízí mnohem efektivnější výkon a uspořádání. Tato nová generace modelu navazuje na úspěch současného modelu Cooper SE, ale odstraňuje jeho největší nevýhodu – omezený dojezd.

Průměrné hodnocení 5 / 5. Počet hodnocení: 1

Zatím žádné hodnocení. Buďte první, kdo ohodnotí.