The Mazda MX-5 Nazvat Miatu 2023 ikonou by bylo podcenění. Kompaktní sportovní vůz se skládací střechou znovu objevil výklenek, když byl uveden na trh v roce 1989. Od té doby se neustále zlepšuje a z hlediska výkonu a ovladatelnosti se stal tím, čím je dnes: jednou z nejzábavnějších věcí na čtyřech kolech.
Miata soutěží s bratry-dvojčaty Subaru BRZ a Toyota GR 86, ale na rozdíl od těchto kupé je nabízen ve dvou otevřených variantách karoserie – jako kabriolet s látkovou střechou nebo jako targa se stahovací pevnou střechou zvanou RF. Všechny modely jsou poháněny vysokootáčkovým čtyřválcovým motorem o výkonu 181 k a standardně se dodávají se šestistupňovou manuální převodovkou – kombinace připomínající sportovní vozy z dob minulých.
Je tu automatická převodovka, ale držte se manuálu, což z tohoto lehkého dvoumístného vozu dělá přesvědčivého jízdního partnera. Na každodenní dojíždění nebo dlouhé cesty na silnici to není nejlepší volba a vysokým řidičům bude interiér připadat trochu stísněný, ale Miata je vybavena všemi nezbytnostmi a její podvozek je naladěn pro maximální požitek z jízdy.
Co je nového pro rok 2023?
Nejzábavnější model Mazda vstupuje do roku 2023 s jedinou změnou: novým povrchem s názvem Zircon Sand.
Střední úroveň výbavy Club nabízí nejlepší rovnováhu mezi funkcemi a výkonem, se 17palcovými koly, zadním diferenciálem s omezenou svorností, vyhřívanými sedadly a stereo Bose s devíti reproduktory. Přestože je Miata k dispozici také s automatickou převodovkou, křupavě veselý šestistupňový manuál, který najdete pouze ve výbavě Club, je zdaleka nejlepší volbou.
motoru, převodovky a výkonu
Motor Miaty se dychtivě otáčí a je dostatečně výkonný, aby poskytoval strhující akceleraci. Přímá, snadno řaditelná manuální převodovka pomáhá objevit vysokootáčkový charakter motoru. Volitelná automatická převodovka také zaujme rychlým řazením a sportovním programováním. V testu model s měkkou střechou dokázal zrychlit na 60 km/h za pouhých 5,7 sekundy, o něco těžší model RF s pevnou střechou za 5,8 sekundy. Miatas jede napjatě a při rychlém sledu nárazů může být trochu neklidný.
Tlumiče a pružiny Club poskytují nejpevnější jízdu v sestavě, i když žádná Miata se neovládá špatně. Ovládání je ostré, živé a hravé. Obzvláště se nám líbí lehké řízení, které působí jako velká zpátečka a udržuje řidiče na vrcholu toho, co dělají přední pneumatiky. Tento automobil jenom sranda.
✓ Můžete také zkontrolovat:
Spotřeba paliva a MPG v praxi
Dalším „W“ Miaty je její nízká hmotnost. 2,0litrový motor dosahuje relativně vysoké spotřeby paliva EPA až 26 mpg při jízdě ve městě a 35 mpg na dálnici. Na naší testovací trase dlouhé 200 mil spotřebovala měkká střecha Grand Touring 36 mpg a pevná střecha RF Club 37 mpg, obě se šestistupňovou manuální převodovkou.
Interiér, pohodlí a nakládka
V Miatě nesedíte, nesete ji. Interiér je pohodlný pro dva dospělé a obsahuje jen to nejnutnější. Zatímco někteří by interiér označili za šetrný, my, poloplné sklo, oceňujeme nesmyslné upřednostňování volantu, pedálů, řazení a rychloměru – a osvěžující jednoduchou výbavu. Díky pouze několika odkládacím přihrádkám a malému kufru není v Miatě téměř potřeba vozit osobní věci.
Na druhou stranu rozměry trpaslíka slibují praktičnost. S malým zavazadlem kufr vystačí na víkendový výlet ve dvou. Dvojčata Subaru BRZ a Toyota GR 86 překonávají Miatu z hlediska nákladového prostoru. Jejich sklopná zadní sedadla umožňují majitelům přepravovat až čtyři plnohodnotná kola a pneumatiky (např. na dráhu) mezi kufrem a kabinou.
infotainment a konektivita
Miata je vybavena informačním a zábavním systémem s dotykovou obrazovkou, doplněným o snadno přístupný ovládací knoflík a tlačítka na středové konzole. Každá Miata je standardně vybavena Bluetooth (pro telefon a audio streaming) a CD přehrávačem. Navigační systém je standardní součástí výbavy Grand Touring a u modelů Club je to volitelná výbava instalovaná prodejcem, kterou lze dodatečně vybavit pomocí SD karty Mazda. Samozřejmostí je také kompatibilita s HD rádiem. Apple CarPlay a Android Auto jsou standardní součástí všech modelů.
bezpečnost a asistenci řidiče
Všechny asistenční systémy Miata jsou součástí standardní výbavy. Pro více informací o výsledcích nárazových testů Miata navštivte webové stránky National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) a Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Mezi klíčové bezpečnostní prvky patří
- Standardní automatické nouzové brzdění s varováním před čelní kolizí
- Standardní sledování mrtvého úhlu s upozorněním na křížový provoz
- Standardní varování před opuštěním jízdního pruhu
záruka a údržba
Záruky Miaty jsou průměrné, její dva přímí konkurenti, BRZ a GR 86, nabízejí podobnou ochranu. Toyota nabízí dva roky bezplatné údržby, zatímco Mazda a Subaru ne.
- Omezená tříletá záruka nebo 36 000 mil
- Záruka na pohonné ústrojí je pět let nebo 60 000 mil
- Žádná bezplatná plánovaná údržba
Doporučená maloobchodní cena Mazdy MX-5 Miata 2023 je 34 980 eur.